Succesvol studeren
A.
Technieken aanleren om te leren:
-
Lees de leerstof
-
Begrijp de leerstof
-
Onderstreep de titels in een apart kleur
-
Lees de inhoudstafel en gebruik deze terwijl je
aan het leren bent
-
Zoek elk woord dat je niet begrijpt op en
begrijp zo de zinnen beter
-
Maak vragen van de zinnen die je gelezen hebt en
schrijf de antwoorden er bij
-
Leer definities uit het hoofd door ze op te
schrijven
-
Schrijf de samenvatting van een hoofdstuk op
-
Leer de vragen en de antwoorden die je hebt
genoteerd
-
Leer de samenvatting die je hebt geleerd
Het beste is om dit 3 keer te herhalen want je ziet door
herhaling meer details, je krijgt inzichten en het gaat makkelijker af om te
leren en te begrijpen.
B.
Schrijf op een blad, werk op je I pad of
computer:
1.
Alle woorden die je hebt opgezocht
2.
Alle vragen met de antwoorden die je hebt
gemaakt
3.
Zet de oefeningen op een apart blad
4.
Zet de formules op een apart blad
5.
En schrijf hoelang je bezig bent geweest per
hoofdstuk
C.
Hindernissen:
1.
Beginnen met leren, oei zo lastig
2.
Ik ben moe en heb geen energie meer om te leren
3.
Waarom moet ik leren?
4.
Ik ben niet slim genoeg
5.
Ik heb faalangst en durf niet naar school
6.
Ik ken dat al…
7.
Ik heb geen tijd
8.
Dit is niet interessant voor mij
9.
Enz….
D.
Wat houdt je tegen om te leren?
In het lijstje vind je wellicht je eigen hindernis of zelfs
meerdere.
Waarom je deze hindernissen tegenkomt heeft vele redenen.
Eén ervan is dat je jezelf niet kent en je jezelf daardoor tegenhoudt.
E.
Een stukje over angst:
Veel van onze
angsten hebben een basis in onze vroege kindertijd. Als we ouder worden, willen
we veel niet meer weten, we willen de pijn vergeten, opnieuw fris beginnen.
Het risico is dan dat je niet meer jezelf durft te zijn, dat je eigenlijk wordt wat anderen van je maken. Je gaat misschien zelfs leven naar wat anderen van je zeggen. We zeggen dan dat je jezelf een projectie van andermans beelden laat aanpraten. Je doet jezelf bijvoorbeeld veel beter voor dan je in wezen bent. Er zijn ook mensen die zichzelf onderdanig, dienstbaar of simpeltjes voordoen, maar daarmee eveneens anderen een rookgordijn voorhouden, omdat ze veel dominanter zijn dan ze zelf leuk of wenselijk vinden.
Het risico is dan dat je niet meer jezelf durft te zijn, dat je eigenlijk wordt wat anderen van je maken. Je gaat misschien zelfs leven naar wat anderen van je zeggen. We zeggen dan dat je jezelf een projectie van andermans beelden laat aanpraten. Je doet jezelf bijvoorbeeld veel beter voor dan je in wezen bent. Er zijn ook mensen die zichzelf onderdanig, dienstbaar of simpeltjes voordoen, maar daarmee eveneens anderen een rookgordijn voorhouden, omdat ze veel dominanter zijn dan ze zelf leuk of wenselijk vinden.
F.
Dus
een volgende opdracht is om een lijstje aan te maken en je angsten op te
schrijven.
1.
Ik ben angstig want………………
2.
Ik voel me niet goed want…………….
3.
Hij of zij begrijpt me niet want……..
4.
Ik geloof niet dat ik het kan want……
5.
Mijn leerkracht zegt dat ik het niet kan want……
(hier kan een verborgen angst naar boven komen)
Eenmaal dat je die angsten kent en herkent moet je ze
aanvaarden dat ze een deel van jezelf zijn. Vervolgens zal je angst om te leren
minder zwaar wegen die je moet meedragen.
G. Probeer nu eens te leren!
Lukt het nog niet, dan zijn er andere hindernissen op je
leerweg….
De volgende stap is
een persoonlijke stap en bekijken we samen in de opleiding ‘leren leren’ om
verder te komen zodat je weg hindernisvrij kan zijn!
Ik help je hier graag
bij!
Veronique Beauprez
Geen opmerkingen:
Een reactie posten