Het geheim van een cursus opgelost?



Vorig weekend kwam Lien op bezoek met een vraag om structuur in haar leerstof te brengen.
Lien is 18 jaar en is studente aan een hoge school te Brugge waar ze Psychologielessen volgt.

Wat is een goede structuur?

Sommige cursussen zijn heel goed gestructureerd want de leerstof is gebundeld in hoofdstukken, titels en subtitels. Op het eerste zicht een super cursus dus en klaar om te leren. Maar dat is niet altijd zo.

Je moet een onderscheid maken tussen de technische en de inhoudelijke kant van een cursus.

En daar begint voor de meesten de verwarring...

De vraag van Lien moet opgelost worden.

Lien heeft niet zoveel tijd om te studeren en alles uit te zoeken en zeker niet om de cursus opnieuw samen te stellen.

Dus, een blits oplossing:

1 methode die zeer efficiënt werkt en reeds bij tientallen studenten aangepakt werd, is deze van de vraagstelling.

Hoe werkt het?

Je leest per paragraaf de inhoud en de eerste vragen hierbij zijn:

Over wat gaat deze paragraaf?
Wat zijn de onderwerpen per zin? Of is er één per paragraaf?
Welke werkwoorden gaan over tot uitleg en detail?
Welke details zijn er?

En welke uitleg wordt er gegeven, wat ben ik er mee?

En nu verder.....

Via deze methode analyseer je de inhoud en krijg je zicht op de kwaliteit van de cursus.
De technische kant van de cursus kan zeer goed opgebouwd zijn maar de inhoud strookt niet altijd met de omkadering ervan.

Het is dan ook vaak de cursist die de inhoud moet structureren om tot een overzichtelijk geheel te komen.

Van zodra je de puzzelstukjes bij elkaar hebt gebracht kan je overgaan tot begrip van de inhoud waar je samenhang en structuur van verschillende hoofdstukken zal leren.

GEVAAR!

Begin met deze methode nooit vlak voor examens.

Vragen over deze aanpak?

Lien is alvast van start gegaan en haar kansen op een zorgeloze vakantie zijn verhoogd.

info@genare.be
en vraag naar Veronique

Veel succes!!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten