Statement over leerstoornissen


Leerstoornissen- hoe is dat dan?

Alle leerstoornissen maken een te grote verdeeldheid onder de jongeren en dat moet eerst en vooral bespreekbaar gemaakt worden om het weer tot een geheel te brengen.

Wetenschap heeft het de laatste 10 jaren druk gehad om allerlei nieuwe medicijnen klaar te maken voor alle kinderen en jongeren die buiten de norm liggen.

Iedereen die te maken heeft met deze groep jonge mensen heeft het eveneens druk gehad om zich te organiseren en te reorganiseren. Denk maar aan ouders, familieleden, kennissen, opvoeders, leraars, personeelsleden van scholen e.d.

Nog nooit eerder maakten mensen zo een onderscheid tussen jonge mensen onderling zoals in het laatste decennia. Belangengroepen zijn gevormd, speciale oudercomités, privé initiatieven, medici en paramedici, en nog heel wat anderen zijn in constructie.

Enerzijds geeft dit onderscheid een comfort om consistentie te bewaren en stress te verlagen. Kortom het is voor ons makkelijker. En  ons leven kan verdergaan. Anderzijds bestaat het gevaar dat jongeren zich beperkt voelen, onvoldoende creatief en een laag ondernemingszin ontwikkelen. En nog maar niet te spreken over rebellie, de andere kant van het plaatje…

We weten allemaal wel dat een onderscheid maken kan leiden tot destructie voor de samenleving en zowel voor het individu. En daar zijn we nu net zo bang van, massale destructie en zijn equivalenten zoals onderdrukking en rassenonderscheid.

Is dit doemdenkerij?

Ja en neen, het gaat eerder over een statement die aandacht verdient na de recente gebeurtenissen in Europa, het zo gezegde veilige Europa.

We mogen dankbaar zijn dat jonge mensen de nodige ondersteuning krijgen om met hun leerstoornissen om te gaan en mijn bedenkingen slaan over naar “welke andere alternatieven missen ze hierdoor niet”? Wat als ze mogen zijn wie ze van nature uit zijn?

De spring in het veld met veel energie die graag rondloopt in de klas en geen minuut kan zwijgen, kan hij of zij niet dat ene project waarvoor zoveel energie nodig is niet aanpakken?

De introverte en stilzwijgende denker, kan hij of zij niet helpen met wat voor hem of haar aantrekkelijk is, bij voorbeeld een tekening maken over stilte of een bloem schilderen?

En zo zijn er honderden voorbeelden op te sommen.

Ik ben er zeker van dat sommige scholen en/of leerkrachten deze manier van werken  hanteren. En hierom mogen we terug tevreden zijn.

Want wat heeft een jong mens nodig?

Aandacht en verbinding zijn volgens mij de 2 hoofdelementen. Aandacht geven in verbinding met de mensheid is de grote denkwijze hier rond.

Als we verder wensen te evolueren in deze 2 elementen ten goede van onze jonge mensen zijn er grote inspanningen nodig op het gebied van emotionele bewust wording.

 Emotionele bewustwording - angst of vertrouwen verder ontwikkelen, al eens bij stilgestaan?
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten